بلاگ

تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه

چشم که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عضوهای بدن انسان است، نیاز به مراقبت و توجه دارد. باگذشت زمان و بالارفتن سن یا به دلایل ارثی یا استفاده نادرست از چشم‌ها شاهد ضعیف‌شدن آنها هستیم. در برخی مواقع خواندن اعداد و ارقام کار سخت و دشواری خواهد شد و یا دچار تاری دید و دیگر ضعف‌ها در چشم شدید، باید از عینک استفاده کنید و اقدام به خرید عینک یا خرید عینک مطالعه نمایید. اما تفاوت اصلی عینک طبی و عینک مطالعه در چیست و مناسب چه افرادی است؟ عینک در انواع مختلف بوده و باتوجه‌به عواملی مانند جنسیت می‌توان اقدام به خرید عینک مطالعه زنانه، مردانه، بچگانه و… نمایید.

عینک طبی و مطالعه چه تفاوتی با هم دارند؟

عینک‌طبی و مطالعه باعث اصلاح دید در افراد می‌شوند و به فرد این امکان را می‌دهد که به بهترین نحو اجسام و اطراف خود را ببیند. عینک‌طبی دارای عدسی بوده که بعد از برخورد نور به این عدسی، آن را از هم دور یا به هم نزدیک خواهد کرد. افراد باتوجه‌به مشکلاتی که در دید خود دارند؛ یعنی یا با دیدن اشیاء دور مشکل داشته و یا اشیاء و نوشته‌های نزدیک را نمی‌توانند به‌خوبی ببینند، باید اقدام به خرید عینک نمایند.

عینک مطالعه چه کابردی دارد؟

عینک مطالعه همان عینک‌طبی بوده که نزدیک‌بین است و برای مطالعه، استفاده از گوشی و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که چشم عضوی حساس است پس استفاده از عینک و انتخاب درست آن می‌تواند تأثیر بسزایی در دید افراد داشته باشد. البته توجه نمایید، افرادی که با مشکلات و اختلالات چشمی مثل افرادی که چشمان آستیگمات دارند و یا افراد نزدیک‌بین، صلاح است که از عینک‌طبی استفاده نمایند.

عینک مطالعه برای چه افرادی مناسب است؟

با بالارفتن سن در افراد شاهد بروز برخی بیمارها نظیر آب‌مروارید، آب‌سیاه، پیرچشمی و… هستیم. در این افراد که مشکلات چشمی و مشکل در دید اشیا هم نزدیک امری طبیعی است، استفاده از عینک مطالعه ضروری خواهد بود. چراکه استفاده از گوشی، رایانه و یا خواندن و مطالعه، امری سخت و مشکل‌زا بوده و خستگی و ناراحتی زودهنگام را در چشم‌های خود حس می‌نمایند. البته افرادی که دید دور خوب و مناسبی دارند می‌توانند از عینک مطالعه استفاده نمایند و مشکلات دید نزدیک خود را برطرف کنند.

عینک طبی برای چه افرادی مناسب است؟

برخی افراد باتوجه‌به مشکلاتی که در دید و چشمان خود دارند نیاز است که از عینک‌طبی استفاده نمایند. افرادی که از پیرچشمی رنج می‌برند باید از دو عینک استفاده کنند؛ یعنی یکی نزدیک‌بین و یکی دوربین که در زمان‌های متفاوت و باتوجه‌به فعالیت موردنظر یکی را انتخاب نموده و از آن استفاده کنند. همچنین افرادی که با عیوب انکساری روبه‌رو هستند با بهره‌گیری از عینک‌طبی می‌توانند دید خود را اصلاح نمایند. در نهایت، افرادی که دید نزدیک‌بین دارند باید از عینکی با عدسی واگرا استفاده کرده و افرادی که دوربین هستند از عینک با عدسی همگرا بهره بگیرند. افراد آستیگمات نیز باید از عینک‌های طبی استفاده نمایند و از عینک استوانه‌ای که باعث اصلاح دید این افراد می‌گردد، استفاده نمایند.

علائمی که نشان‌دهنده نیاز به عینک طبی هستند

برخی علائم و نشانه‌ها وجود دارند که هشداردهنده بوده و به افراد می‌گویند که نیاز به عینک‌طبی دارند. این علائم بستگی به چشمان فرد داشته و در برخی افراد زیاد و در برخی کمتر بروز پیدا می‌کند. تاری در دید یکی از این نشانه‌ها بوده که افراد نمی‌توانند به طور صحیح نوشته‌ها و یا اجسام بافاصله بیشتر از ده قدم را بخوانند. همچنین در زمان تغییر نور اگر دچار حساسیت شدید و نتوانستید اجسام را از هم تشخیص دهید، نیاز به عینک‌طبی دارید. ریز کردن چشم‌ها یکی دیگر از نشانه‌ها بوده که با افراد با جمع‌کردن چشمان خود می‌خواهند دید بهتری داشته باشند و به اصلاح دید خود بپردازند. اگر در زمان مطالعه و یا استفاده از گوشی و رایانه از سردرد رنج می‌برید پس‌نیاز به عینک‌طبی دارید. اگر دور چراغ و یا نور هاله‌ای مشاهده کردید پس دچار مشکل و نقص در چشمان خود شده‌اید و بهتر است برای تعیین نمره چشم به پزشک مراجعه نمایید.

علائمی که نشان‌دهنده نیاز به عینک مطالعه هستند

استفاده از عینک مطالعه ربطی به سن نداشته و هر فردی ممکن است نیاز به عینک مطالعه داشته باشد. ازآنجایی‌که عینک‌های مطالعه خواندن را آسان و راحت می‌نماید پس بهتر است افرادی که چشمان بی‌نقص دارند از عینک استفاده نکنند. اما افرادی که در هنگام مطالعه و خواندن با مشکلاتی نظیر، سرگیجه، قرمزشدن چشم و سردرد مواجه می‌شوند بهتر است به پزشک مراجعه نموده و با تعیین نمره چشم، اقدام به خرید عینک مطالعه نمایند.

عینک مطالعه و طبی چه آسیب‌هایی به چشم می‌رسانند؟

عینک مطالعه که مناسب دید نزدیک است و برای دیدن اشیاء دور کارایی ندارد، باعث خستگی و کلافگی افراد خواهد شد و نیاز است که برای دیدن اجسام دور، عینک برداشته شود. گاهی افراد از عینک‌های آماده یا عینک غیر استاندار استفاده می‌کنند که عوارض بسیار خطرناکی را به همراه دارد. سردردهای طاقت‌فرسا، مشکلات دید دوچشمی، سرگیجه، عدم تعادل عصبی و همچنین درمان تنبلی در کودکان با تأخیر روبه‌رو خواهد شد. عینک‌های طبی اگر به‌درستی استفاده نشوند مشکلات بسیاری را به همراه خواهند داشت. آسیب‌ها و مشکلاتی که با استفاده نادرست از عینک‌طبی با آن‌ها روبه‌رو هستیم شامل احساس سنگینی در پلک‌ها، تاری در دید و دوبینی، داشتن سردرد شدید، خارش و سوزش چشم‌ها، اختلال در تمرکز و احساس خستگی و… هستند که نیاز است که در صورت بروز چنین مشکلاتی با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

سخن پایانی

عینک‌ها که در انواع مختلف هستند، علاوه بر جنبه زیبایی می‌توانند کمک‌کننده در دید افراد نیز باشند. با خرید عینک استاندارد می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود. برای خرید عینک مطالعه، چه عینک مطالعه زنانه، چه عینک مطالعه مردانه و چه عینک‌طبی نیاز است تا به پزشک مربوطه مراجعه شود تا نمره چشم‌ها تعیین شود و از خرید عینک‌های آماده که در بازار موجود هستند خودداری نمایید. این عینک‌ها برای کوتاه‌مدت مناسب بوده و ممکن است استفاده از این عینک‌ها عوارضی را به دنبال داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.