بلاگ

نحوه نگهداری مناسب از لنز چشم

لنز رنگی که یکی از پرطرف‌دارترین محصولات زیبایی و درمانی است، نیاز به مراقبت و توجه دارد. این لنزها در انواع طبی و معمولی مورداستفاده قرار می‌گیرند که نیاز است در زمان خرید لنز رنگی و خرید لنز طبی به نکات و دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت از آنها توجه نموده و نسبت به آنها آگاهی یافت. یکی از روش‌های نگهداری و مراقبت از لنز، نگه‌داشتن لنز در یخچال است که این روش جای بحث داشته و نیاز به تحقیق دارد. توجه به محیط و شرایط لنز بسیار حیاطی بوده و به‌سلامت چشمان در برابر عفونت و آلودگی کمک می‌کند.

نکات مهم در مراقبت از لنزها

لنزها که از حساسیت بسیاری برخوردارند نیاز به مراقبت داشته تا چشمان شما را از هرگونه عفونت و التهاب و درد دور نمایند. در بازار محصولات بسیاری وجود دارند که به نگهداری و مراقبت صحیح از لنزها می‌پردازند، اما راه‌حل اصولی چیست؟ بهتر است به نکات زیر توجه نمایید.

· توجه نمایید که محلول هر لنز مختص همان لنز بوده و ممکن است بعضی از محلول‌ها با لنز شما سازگار نباشند، پس بدون مشورت و صلاحدید پزشک یا فروشنده، محلول لنز را تعویض نکنید.

· مورد دیگری که نیاز است به آن توجه شود، میزان پروتئین تولید شده از چشم است که برای هر فرد متفاوت خواهد بود. بهتر است با مشورت پزشک از محلولی مناسب با لنز و میزان پروتئین تولید شده، استفاده نمایید تا پروتئین‌ها پاک شوند. در صورت ماندن پروتئین، در طولانی‌مدت شاهد بروز ناراحتی و درد در چشم‌ها هستیم.

· از محلول‌های روان‌کننده چشم استفاده نمایید تا چشم خشک نشود، مربوط بماند و همچنین آسیبی به لنز وارد نشود.

· از محلول ضدعفونی‌کننده که شب قبل، از آن استفاده نموده‌اید دوباره استفاده نکنید.

· به تاریخ مصرف لنز توجه نمایید و دقیقاً مطابق همان تاریخ استفاده کنید.

· از شستن لنز با آب شرب و لوله‌کشی بپرهیزید.

· بهتر است هر سه ماه یک‌بار جا لنزی خود تا تعویض نمایید.

· زمانی که مشغول استفاده از دخانیات هستید، لنزها را در چشم‌ها قرار ندهید، چراکه احتمال نشستن گردوغبار بر روی لنزها بوده که باعث بروز عفونت و مشکل در چشم خواهد شد.

اصول نگهداری از لنز

برای نگهداری از لنزها بهتر است اصول کلی آن را رعایت نمایید تا علاوه بر جلوگیری از بروز مشکل، بر هزینه‌های مالی نیز افزوده نگردد.

· شستن دست‌ها را فراموش نکنید. چراکه میکروب‌ها و آلودگی‌هایی که در دست شما وجود دارند به لنز منتقل نگردند و از بروز مشکل جلوگیری شود. همچنین در زمان شست‌وشو از صابون‌های مرطوب‌کننده استفاده نکنید و در صورت استفاده از حوله، حوله‌ای را انتخاب نمایید که بدون هیچ‌گونه پرزی باشد.

· بعد از خروج لنز از چشم، آن را در کف دست قرار داده و از محلول توصیه شده توسط پزشک و فروشنده بر روی آن بریزید. با ریختن محلول مخصوص لنز، مواد آرایشی و آلودگی‌ها از لنز حذف خواهند شد و لنز از هرگونه مواد چسبنده‌ای جدا و پاک خواهد شد.

· ازآنجایی‌که شستن لنز بسیار مهم و حساس است، مرحله قبل را دوباره انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ آلودگی‌ای وجود ندارد.

· با محلول ضدعفونی‌کننده، بسته لنز یا جعبه لنز را پر نمایید و لنزها را بعد از شست‌وشو داخل بسته قرار دهید. ماده ضدعفونی‌کننده هرگونه آلودگی و میکروب را حذف و از بین خواهد برد.

زمانی که لنز دچار آسیب شد چه باید کرد؟

اگر در زمان قراردادن لنز در چشم با ناراحتی و یا سوزش روبه‌رو شدید، پس لنزهای شما دچار مشکل شده‌اند که نیاز است به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. همچنین اگر لنزها پاره شوند دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود و اگر لنزها کثیف شده باشند بهتر است از محلول ضدعفونی‌کننده استفاده نمایید و بادقت لنزهای خود را بشویید. اگر چشمان شما قرمز یا تحریک شده، بهتر است صبر نمایید تا این مشکلات رفع شوند و سپس لنز را در چشمان خود قرار دهید.

قرار دادن لنز در یخچال درست است؟

یکی از سؤالات پر تکرار و مهم که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است، قراردادن لنز در یخچال است. باتوجه‌به تحقیقات و آزمایش‌ها انجام شده، هیچ نتیجه قطعی و یا مقاله عملی وجود ندارد که قراردادن لنز در یخچال مفید و یا مضر باشد و بتواند از ورود آلودگی و میکروب به داخل لنز جلوگیری نماید. نیاز است که لنز در محلول ضدعفونی‌کننده قرار داشته باشد تا مشکلی برای آن ایجاد نگردد.

پاسخ به سوالات متداول

برخی سؤالات متداول دررابطه‌با نحوه نگهداری مناسب از لنر چشم عبارت‌اند از:

آیا محلول لنز باید در یخچال نگهداری شود؟

محلول لنز باید در محیطی به دور از نور خورشید و گرما بوده و باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شود.

چه مدت می‌توان از لنز چشم استفاده نمود؟

لنز چشم باتوجه‌به توصیه پزشک بوده و باید به تاریخ انقضاء آن نیز توجه شود و با پایان‌یافتن تاریخ انقضاء، از استفاده از آن پرهیز شود.

آیا می‌توان لنز طبی یا رنگی را با آب شست؟

خیر. شستن لنز رنگی و یا طبی با آب ممنوع بوده و حتما باید لنز‌های خود را با محلول مخصوص لنز بشویید.

آیا با وجود لنز در چشم می‌توان ورزش کرد؟

بله. انجام فعالیت‌های ورزشی هیچ مشکلی نداشته و به چشم و لنز آسیبی وارد نخواهد شد.

چه مدت می‌توان از جا لنزی استفاده نمود؟

بهتر است بعد از سه ماه جا لنزی تعویض شود.

سخن پایانی

لنزها که نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه دارند از حساسیت زیادی برخوردار بوده و باید از محلول ضدعفونی‌کننده استفاده شود. شستن دست‌ها و همچنین شستن صحیح لنز با محلول شست‌وشو بسیار مهم بوده که باید به آن توجه نمود. همچنین تعویض محلول لنز نباید خودسرانه باشد و نیاز است حتماً دراین‌خصوص با پزشک مربوطه و فروشنده‌ای که اقدام به خرید لنز رنگی و یا خرید لنز طبی از آن‌ها کرده‌اید، مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.