بلاگ

نکات مورد توجه در انتخاب لنز رنگی

لنزها که به‌منظور اصلاح در دید و یا برای تغییر در رنگ چشم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، بسیار حساس هستند. باتوجه‌به حساس‌بودن لنزها توجه به نکاتی در زمان خرید لنز چشم، حائز اهمیت بوده و نیاز است تا بایدها و نبایدها و نکات مهم در زمان خرید و استفاده از لنز و همچنین سن مناسب استفاده از لنز را بدانیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را اتخاذ نماییم. لنزها از انواع لنز طبی، رنگی و طبی – رنگی و… برخوردار هستند و هر کدام ویژگی‌های مختص خود را داشته که نیاز است قبل از تهیه آنها، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

لنز و انواع آن

لنزها یا لنز تماسی که جایگزین عینک هستند برای افرادی که علاقه‌ای به زدن عینک ندارند مناسب بوده و ضخامت بسیار کمی دارند. این لنزها علاوه بر خاصیت درمانی، جنبه زیبایی داشته و می‌توان با یک تیر دو نشان زد. استفاده از لنز بسیار شایع بوده و در زمان مهمانی نیز می‌توان از آنها استفاده نمود، چراکه برخی از افراد علاقه‌ای به زدن عینک در مهمانی ندارند. همچنین در صورت زدن عینک در طولانی‌مدت، گودشدن چشم یکی از عوارض عینک بوده که در صورت استفاده از لنز می‌توان از این مشکل دوری کرد. لنزهای رنگی باتوجه‌به عنبیه چشم طراحی شده‌اند تا وجهه و ظاهر طبیعی داشته باشد و حالتی مصنوعی به چشم ندهند. این نوع از لنزهای رنگی از سه نوع متفاوت تشکیل شده‌اند:

لنز رنگی طبی

لنزهای رنگی طبی که برای بهبود در دید بیمار به کار می‌روند، به زیبایی ظاهری چشم نیز کمک می‌کنند و رنگ‌های مختلفی را شامل می‌شوند. برای تهیه این لنزها که مناسب افراد دوربین، نزدیک‌بین، آستیگمات و… است، باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد و بعد از تعیین شماره چشم، لنز موردنظر را سفارش داد.

لنز رنگی معمولی

لنز رنگی معمولی توانایی اصلاح دید را ندارد و فقط جنبه زیبایی خواهند داشت. همچنین برای تهیه این لنزها نیاز به تعیین شماره چشم و نسخه پزشک نبوده و می‌توان به‌صورت آزاد آنها را خریداری نمود.

لنز رنگی شفاف

این لنز بر روی رنگ چشم شما تأثیر خواهد گذاشت. در این لنزها که بسیار مناسب برای افراد با رنگ چشم روشن است، شاهد تغییر رنگ اندکی هستیم که چشمانی نافذ را به شما تحویل می‌دهد.

لنز رنگی پدیداری

لنز رنگی پدیداری که به‌عنوان لنز طبی استفاده می‌شود، رنگ چشم بیمار را تغییر نخواهد داد و رنگ چشمان شما به طور کامل مشهود است. این لنز معمولاً دارای طیف رنگی سبز و یا آبی روشن بوده که به‌منظور گذاشتن یا برداشتن آن، بتوانید راحت باشید و دید بهتری داشته باشید.

لنز رنگی مات

لنزهای رنگی مات برای افرادی که رنگ چشم تیره دارند بسیار مناسب خواهد بود و رنگ چشم فرد را به طور کامل تغییر خواهد داد. این لنزها کاربردهای بسیاری داشته و در رنگ‌های ارغوانی، فندقی، طوسی، آبی، سبز، بنفش، قهوه‌ای و… موجود هستند.

ویژگی‌های یک لنز خوب

لنز باکیفیت و ایدئال دارای ویژگی‌هایی بوده که باید قبل از خرید لنز از آنها باخبر بوده تا بتوانید یک خرید مناسب داشته باشید.

· لنز باید سطحی یک‌دست و صاف داشته باشد.

· لنز خوب باید ضد حساسیت باشد و موجب بروز سوزش و یا تحریک نگردد.

· لنز باکیفیت مناسب و خوب لبه‌هایی دارد که هرگز به هم نمی‌چسبند.

· لنز خوب باید آب‌رسانی و اکسیژن‌رسانی مناسبی داشته باشد.

هنگام خرید لنز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در زمان خرید لنز رنگی نیاز است تا به نکات مهمی توجه شود. این نکات به ارتقاء کیفیت لنز رنگی خریداری شده می‌افزاید. این نکات به شرح زیر است:

· گاهی لنز در چشم به دلیل پلک‌زدن‌های مکرر حرکت خواهد کرد که حالتی غیرطبیعی و مصنوعی به چشم‌های شما می‌دهد که بهتر است به این مورد توجه نمایید.

· حتماً از لنز مناسب با چشم خود استفاده نمایید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید تا لنز رنگی طبی تهیه نمایید.

· حتماً برای تهیه لنزهای مختلف به مراکز معتبر مراجعه نمایید و از برند معروف و باکیفیتی مناسب استفاده کنید.

· در برخی مواقع که تغییرات نور را شاهد هستیم، مردمک چشم دچار تغییر سایز شده و بزرگ و کوچک می‌شود، در این حالت دید کامل و کافی ندارید و در دید دچار مشکل خواهید شد، چراکه لنزها تغییر نمی‌کنند و ثابت هستند.

· در تعیین رنگ لنز، اگر به دنبال ظاهر متفاوت نیستید بهتر است از رنگ‌های قهوه‌ای یا فندقی استفاده نمایید.

· در زمان تهیه و خرید لنز، به تاریخ تولید انقضا توجه نمایید که لنزها در انواع فصلی، سالانه و یک‌بارمصرف وجود دارند.

· لنز که از جنس سیلیکون هایدروژل یا هما هایدروژل و… بوده دارای مقاومت‌های متفاوت بوده که نیاز است به آن توجه شود.

· در زمان خرید به آب‌رسانی و اکسیژن‌رسانی لنز توجه نمایید و درصد آن را مدنظر قرار دهید. لنزهای باکیفیت این قابلیت را دارند تا از خشک‌شدن چشم جلوگیری نمایند و آب‌رسانی انجام دهند.

نکات مهم در تعیین رنگ لنز

لنزها دارای رنگ‌های مختلف و گسترده‌ای هستند، بنابراین نیاز است تا بدانید چه رنگی مناسب چهره و پوست شما است، چرا که در ظاهر و صورت شما تأثیر گذاشته و با تعیین رنگی مناسب، به طبیعی بودن و دوست‌داشتنی‌تر شدن صورت خود بیفزایید. افرادی که پوست روشن دارند، در انتخاب رنگ محدودیتی نداشته و همه رنگ‌های لنز به آنها ظاهری زیبا و طبیعی خواهد داد. اما بهتر است از رنگ‌های خاکستری، فندقی و آبی روشن استفاده کرده و اگر تمایل به ظاهری متفاوت دارید، از لنز با رنگ‌های بنفش، آبی و یا فیروزه‌ای بهره بگیرید. افراد با پوست‌های گندمی که به‌خودی‌خود، جذاب و خیره‌کننده هستند بهتر است از رنگ‌هایی با طیف آبی تیره، سبز، عسلی، خاکستری، فندقی، کهربایی، قهوه‌ای و… استفاده نمایند و از رنگ‌های روشن مثل آکوا بلو و یا فیروزه‌ای دوری نمایند، چراکه ظاهری ناخوشایند و ناهماهنگ ایجاد می‌شود.

سخن پایانی

لنزهای رنگی که خاصیت درمانی و زیبایی دارند، مورداستفاده بسیاری از افراد هستند. طرح‌های موجود در لنزها باعث می‌شود تا مدل‌های مختلفی نظیر پدیداری، مات، شفاف و… را ایجاد نماید که باتوجه‌به این نکته می‌توان لنز مناسب را انتخاب نمود. در زمان خرید لنز رنگی، علاوه بر رنگ مناسب با پوست باید به برند و تاریخ انقضاء لنز توجه شود تا مشکلی برای فرد ایجاد نگردد. لنزها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان به طوسی، فندقی، خاکستری، سبز، آبی و… اشاره نمود. همچنین برای استفاده از لنز رنگی به‌جای عینک بهتر است سن مناسب استفاده از لنز چشم که بالای 18 سال را در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.