بلاگ

مزایا و معایب استفاده از عینک و لنز چشم

عینک و لنز هر کدام در نوع خود، مزایا و معایب مختص به خود دارند. اگر قصد خرید عینک دارید باید بدانید که عینک برخلاف لنزها نیازی به مراقبت‌های روزانه و سخت ندارند. یکی از ویژگی‌های مثبت عینک در مقابل لنز، محافظت از چشم در مواجه با آلودگی و گرد و خاک است. همچنین عینک در مواجه با لنز چشم قیمت کمتری دارد.

ویژگی های مختلف لنز و عینک

همه ما بعد از اطلاع از ضعیف‌ شدن چشم خود به این فکر کنیم که عینک برای ما بهتر است یا لنز؟ انتخاب لنز یا عینک بسته به سلیقه و بودجه افراد است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند عینک بخرند و برخی دیگر هم ترجیحشان بر خریدن لنزهای چشمی است. انتخاب لنز یا عینک بر اساس میزان درجه ضعف چشم نیز انتخاب می‌شوند. برای خرید لنز چشم یا عینک حتماً با پزشک متخصص چشم مشورت کنید. به‌ طور کلی متخصصین بیشتر به خرید عینک برای ضعف چشم توصیه می‌کنند.

ایراد لنز از نظر متخصصان

متخصصین بر این باورند که قرار دادن مداوم و همیشگی لنز بر روی کره چشم می‌تواند به‌ مرور زمان چشم را دچار آسیب‌دیدگی کند و حتی باعث عفونت و زخم قرنیه شود. وقتی شما با کمک دست لنزها را داخل چشم بگذارید باعث انتقال آلودگی‌ها به چشم خواهد شد. لنز برای افرادی که شماره چشم آن‌ها بالاتر از 4 است و چشم‌های رنگی دارند مناسب نیست. اگر قصد شرکت در مهمانی یا جراحی بینی و رفتن به باشگاه و استخر دارید، با رعایت تمامی نکات بهداشتی می‌توانید از لنز استفاده کنید.

انواع مختلف عینک های طبی

عینک‌های طبی با در نظر گرفتن عدسی، رنگ و جنس شیشه، رنگ و جنس فریم انواع مختلفی دارند. در زمان خرید عینک باید به نکات مهمی توجه کنید. حتماً به شماره چشم خود توجه کنید و بر اساس آن عینک را خریداری کنید. به نوع و نحوه و میزان فعالیت در طول شبانه‌روز هم باید دقت نمایید. همچنین باید فریم متناسب با صورت و چهره خود را انتخاب کنید. در انتخاب و خرید عینک، عواملی مانند رنگ مو و پوست هم تأثیرگذار هستند.

انواع و اقسام لنزهای چشم

لنزهای طبی هم مانند عینک‌های طبی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. این لنزها دارای برندهای متفاوت با کیفیت‌های مختلف هستند. معمولاً لنزهای طبی، جنسی نرم دارند. این لنزها مناسب چشم‌های نزدیک‌بین یا دوربین هستند. در مقابل لنزهایی با جنس سفت‌ و سخت هم در بازار موجود هستند که بیشتر برای چشم‌هایی با مشکل آستیگمات و قوز قرنیه تجویز می‌شوند. البته برخی لنزهای دیگر هم در بازار موجود هستند که لنزهای تماسی نامیده می‌شوند. این نوع لنزها در انواع نرم، سخت، کروی و دو کانونی تولید می‌شوند. لنزهای تماسی دارای دو نوع روزانه و طولانی‌مدت هستند. پیش از اقدام به خرید لنز چشم از پزشک متخصص یا اپتومتریست مشورت بگیرید.

مزایا و معایب لنز چشم

مزایای لنزهای طبی شامل موارد زیر هستند:

  • لنزها تمام چشم را پوشش می‌دهند و بدون هیچ‌گونه مانعی می‌توانند دنیا را بهتر به شما نشان دهند.
  • زمانی که باید فعالیت‌های سنگینی مانند ورزش، شنا و دو انجام دهید، لنزهای طبی گزینه خوبی برای شما خواهند بود. لنزهای طبی نه می‌افتند و نه در زمان انجام فعالیت مورد نظر، شما را اذیت می‌کنند.
  • بسیاری از بانوان در مجالس مهم و مهمانی‌ها به استفاده از لنز علاقه دارند. لنزها با تیپ و لباس‌های شما متضاد نخواهند بود و اعتماد به‌ نفس شما را بالا خواهند برد.
  • اگر قصد دارید رنگ اصلی چشمان خود را بپوشانید، لنزهای رنگی گزینه خوبی برای شما خواهند بود.
  • قیمت لنزهای طبی و رنگی به نسبت عینک کمتر هستند.

در کنار مزایای خوبی که لنزهای طبی دارند، معایبی هم دارند که با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • برای افرادی که برای اولین‌بار از لنز استفاده می‌کنند جای‌گذاری و در آوردن لنز حتماً سخت خواهد بود.
  • لنزهای طبیعی به مراقبت‌های بهداشتی زیادی نیاز دارند؛ زیرا در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.
  • افرادی که به طور مداوم از لنز به جای عینک استفاده می‌کنند به‌ مرور زمان دچار خشکی چشم و دیگر بیماری‌های چشمی خواهند شد.

مزایا و معایب استفاده از عینک

استفاده از عینک‌های طبی به نسبت لنزهای طبی مزایای ویژه‌ای دارند، مانند:

  • عینک‌های طبی برخلاف لنزها درون قسمت داخلی چشم قرار نمی‌گیرند و نیازی به مراقبت‌های ویژه روزانه ندارند.
  • عینک‌ها برای استفاده طولانی‌مدت گزینه خوبی خواهند بود.
  • عینک‌های طبی از چشمان شما در مواجه با گرد و خاک و انواع آلودگی‌ها به‌ خوبی محافظت خواهند کرد.
  • عینک‌ها به نسبت برخی از لنزهای چشم قیمت کمتری دارند.

عینک‌های طبی علاوه بر ویژگی‌های مثبتی که دارند برخی معایب هم دارند مانند:

  • برخی از فریم عینک‌ها بر روی صورت شما سنگینی می‌کنند و بعد از مدتی که به داشتن عینک عادت کنید، در صورت نبود آن تمرکز شما به هم می‌ریزد.
  • با تغییرات هوایی و گرم و سرد شدن آن، عینک شما هم تحت‌ تأثیر قرار خواهد گرفت. با بخار گرفتن شیشه‌های عینک دید شما تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند و تار خواهد شد.
  • بعد از استفاده طولانی از عینک قسمت‌های پشت‌ گوش و روی بینی، دچار درد خواهند شد.

آیا می توان لنز را جایگزین عینک کرد؟

تمامی افرادی که دچار ضعف در بینایی می‌شوند با کمک عینک یا لنز می‌توانند دید بهتری از محیط اطراف خود داشته باشند. عینک و لنز وسیله‌های مهمی برای دید بهتر در افرادی است که چشمان ضعیفی دارند. گاهی اوقات افراد از استفاده مداوم از عینک خسته می‌شوند. بخار گرفتن شیشه عینک، نگه‌داری‌های ویژه آن و تمیز کردن مداوم شیشه عینک ممکن است برای شما خسته‌کننده باشد. در نتیجه بر اثر این مشکلات، افراد به سمت استفاده از لنز می‌روند. قبل از خرید و استفاده از لنز حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک بعد از انجام برخی آزمایش‌ها تشخیص خواهد داد که چشم شما مستعد عفونت و دیگر بیماری‌های چشمی است یا خیر.

کلام پایانی

استفاده از عینک یا لنز بسته به سلیقه افراد متفاوت است. البته میزان ضعف چشم، میزان بودجه افراد برای تخصیص دادن به عینک یا لنز، نوع و سبک زندگی و در نظر داشتن زیبایی و … هم در انتخاب لنز و یا عینک تأثیرگذار هستند. البته پیش از انجام هر کاری و خرید عینک یا خرید لنز چشم باید با پزشک متخصص مشورت کنید و با توجه‌ به اندازه ضعیفی چشم شما، عینک یا لنز برای شما تجویز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.