بلاگ

زمان گذاشتن لنز چشم به هنگام آرایش

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی همچون زیبایی یا دید بهتر از لنز‌های زیبایی و طبی استفاده می‌کنند. در خصوص این گونه افراد باید گفت که توجه به زمان قرار دادن لنز داخل چشم در هنگام آرایش مسئله بسیار مهمی بوده که می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای شود. اگر در زمان نا مناسبی لنز درون چشم قرار گیرد، ممکن است آسیب‌هایی به آن وارد شود.

آرایش کردن به همراه لنز چشم

بسیاری از افراد به منظور زیبایی بیشتر از لنز‌های غیرطبی استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز به سبب ضعیف بودن چشم‌ها از لنز‌ طبی استفاده می‌کنند. یکی از سوالات و پرسش‌های متداولی که ممکن است برای این افراد به وجود آید این است که آیا امکان آرایش کردن هنگامی که لنز‌ درون چشم‌ها قرار دارد، وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ مانعی در برابر اینکه با لنز چشم آرایش انجام دهید وجود ندارد؛ اما در این خصوص لازم است به نکاتی توجه نمایید.

لنز را قبل از آرایش بگذاریم یا بعد از آن؟

یکی از نکات مهمی که در هنگام استفاده از لنز مهم بوده زمان استفاده از آن است. به بیان واضح‌تر پیشنهاد می‌شود اگر قصد آرایش کردن و استفاده از لنز‌ را دارید، پیش از شروع آرایش لنز را داخل چشمان خود قرار دهید. بسیار ضروری و حائز اهمیت است که پیش از قرار دادن لنز داخل چشمانتان از تمیز بودن و چرب نبودن اطراف چشم و دستان خود اطمینان حاصل فرمایید. به طور کلی باید در هنگام قرارگیری لنز‌ها داخل چشم خود به پاکیزگی توجه ویژه‌ای داشته باشید. بنابراین در پاسخ به این سوال که زمان گذاشتن لنز چشم به هنگام آرایش باید چگونه باشد؛ می‌توان بیان نمود که باید پیش از شروع آرایش کردن آن‌ها را داخل چشم خود قرار داده و سپس به آرایش کردن بپردازید.

ضرورت گذاشتن لنز قبل از آرایش

شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که چرا قرار دادن لنز داخل چشم پیش از آرایش تا این حد مهم بوده و اهمیت دارد. دلایل بسیار زیادی وجود دارند که سبب می‌شوند تا قرار دادن لنز پس از آرایش مضر و آزار دهنده باشد. اگر شما پس از انجام آرایش‌های چشم و دور چشم همچون سایه، خط چشم، ریمل و کرم پودر از لنز چشم استفاده کنید؛ ممکن است مقداری از این مواد به لنز شما چسبیده و به همراه آن وارد چشم‌هایتان شوند. همان طور که می‌دانید لنز چشم با تمامی احشا و بافت‌های داخل آن همچون قرنیه و مردمک تماس مستقیم دارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که هنگام قرار دادن آن داخل چشم نکات بهداشتی را رعایت فرمایید تا دچار مشکل و بیماری در چشمان خود نشوید.
از جمله مشکلاتی که قرار دادن لنز داخل چشم پس از آرایش برای افراد به وجود می‌آورد این است که با قرار گرفتن لنز آلوده به مواد آرایشی داخل چشم، این مواد بعد از قرنیه چشم به غشا اشکی رفته و به آن‌ها می‌چسبند. این امر سبب آلوده شدن این غشا خواهد شد. پس از آلوده شدن غشا اشکی ابتدا چشمانتان دچار سوزش شده و در موارد شدید‌تر سبب عفونت چشم‌ها خواهد شد. بنابراین بسیار ضروری بوده که از قرار دادن لنز‌ها داخل چشم پس از آرایش خودداری نمایید.

نکات مراقبتی برای استفاده از لنز چشم به همراه آرایش

لازم است در هنگام آرایش کردن و قرار دادن لنز به نکات ریزی توجه نمایید تا آسیبی به چشمانتان وارد نشود‌‌. اگر قصد داشته باشید پس از قرار دادن لنز داخل چشمانتان از لوازم آرایشی استفاده نمایید، در این صورت رعایت نکات مراقبتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از جمله این نکات آرایشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شیوه استفاده از سایه چشم با لنز

اگر قصد دارید پس از قرار دادن لنز چشم داخل چشم‌هایتان از آرایش چشم و سایه استفاده کنید باید بدانید که استفاده از سایه‌های فشرده بسیار بهتر خواهد بود. احتمال وارد شدن سایه‌های پودری به چشم بیشتر است و در نهایت سبب آلودگی آن و عفونت چشم‌های شما خواهد شد‌. سایه‌های فشرده این مزیت‌ را دارند که ذرات‌ آن‌ها جدا و معلق نشده و وارد چشم نمی‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم اگر امکان استفاده از سایه‌های فشرده برای شما وجود نداشت، قبل از استفاده از سایه براش خود را خیس و مرطوب نمایید.

شیوه استفاده خط چشم و لنز

یکی دیگر از آرایش‌های متداول و رایجی که برای چشم‌ها استفاده می‌شود، استفاده از خط چشم بوده که به علت نزدیکی استفاده از آن به قرنیه چشم، باید در کشیدن آن نهایت دقت‌ را به عمل آورید تا به لنز و چشمانتان آسیبی وارد نشود. به‌طور کلی اگر قصد داشتید بعد از قرار دادن لنز داخل چشم، خط چشم بکشید؛ لازم است از خط چشم‌های مایع استفاده نمایید. استفاده از خط چشم‌های مدادی ممکن است به علت وارد آمدن فشار به چشم هنگام استفاده از آن‌ها به قرنیه و لنز داخل چشم آسیب زده و سبب شکستن آن شوند. همچنین یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای کشیدن خط چشم، محل کشیدن آن است که بدین منظور پیشنهاد می‌شود خط چشم را پشت پلک بالایی یا حاشیه بیرونی پلک پایین بکشی و از کشیدن آن داخل پلک پایینی خود خودداری نمایید؛ زیرا این کار به چشم و لنز شما آسیب می‌رساند.

شیوه استفاده ریمل و لنز

اگر پس از گذاشتن لنز قصد دارید از ریمل استفاده کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از ریمل‌های حجم دهنده به شدت آسیب رسان خواهند بود‌. ریمل‌های حجم دهنده دارای خرده مژه‌هایی هستند که احتمال چسبیدن آن‌ها به لنز داخل چشم‌ها وجود دارد‌ که در صورت وارد شدن این خرده مژه‌ها به چشم شما، لنز خراش پیدا می‌کند. وجود لنز خراشیده شده داخل چشم بسیار خطرناک است؛ چراکه این نوع لنز بستر مناسبی برای تجمع باکتری و میکروب‌ها خواهد بود.

سخن پایانی

افراد بسیاری از لنز‌ها استفاده کرده و قصد دارند در هنگام آرایش نیز از آن‌ها استفاده کنند. اگر شما نیز چنین قصدی دارید باید توجه داشته باشید بهترین زمان گذاشتن لنز چشم به هنگام آرایش زمانی است که هنوز آرایش خود را آغاز نکرده‌اید؛ چراکه مواد آرایشی به راحتی می‌توانند هنگام گذاشتن لنزها وارد چشم شوند و مشکلاتی چون عفونت را ایجاد کنند. اگر قصد آرایش چشم خود به همراه لنز را دارید باید به لوازمی که استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. هنگامی که لنز در چشم‌های شما قرار دارد از سایه پودری یا ریمل حجم دهنده استفاده نکنید. همچنین در صورت وجود لنز در چشم، نباید به آن فشار وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.