بلاگ

روش تشخیص عینک بلوکنترل

منبع اصلی نور آبی، خورشید است. نور خورشید دارای اشعه‌های فرابنفش و آبی مضر هست که می‌تواند به چشم آسیب برساند. شما می‌توانید با استفاده از عینک آفتابی یا انتخاب صحیح عینک طبی از ورود اشعه‌های مضر به داخل چشم جلوگیری کنید. علاوه بر نور خورشید، لوازم دیجیتالی نیز از نور آبی برخوردار هستند. امروزه بیشتر مردم از این دستگاه‌ها به طور مداوم استفاده می‌کنند؛ با تهیه عدسی بلو کنترل می‌توانند، از آسیب این اشعه‌ها به چشم پیشگیری کنند.

عدسی بلوکنترل چیست؟

بلو کنترل نوعی فیلتر است که در لنز چشم قرار می‌گیرد و هدف تولید آن، مانع شدن عبور نور آبی است، که از صفحه‌های دیجیتالی تابیده می‌شود. اگر شما هم به‌طور مداوم از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنید، عدسی بلو کنترل بهترین گزینه‌ برای چشم‌های شما است که کم‌تر خسته شود و فشار زیادی نبیند.

علت استفاده از عینک بلوکنترل

تقریبا یک سوم از نورنامرئی را نور آبی تشکیل می‌دهد و به شبکیه و قرنیه آسیب می‌رساند. نور آبی به‌طور کامل مضر نیست. نور خورشید باعث حفظ چرخه خواب و بیداری و الگوریتم سالم بدن می‌شود. نور تابیده از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر پرتوهای نور خورشید بسیار کم است، اما چرا برای استفاده از عدسی بلو کنترل تاکید زیادی می‌شود؟

در طول روز به‌دلیل تابش زیاد نور خورشید، نمی‌توانیم آن را به طور مداوم نگاه کنیم. اما در عین حال می‌توانیم مدت زمان طولانی بدون آن که متوجه گذشت زمان باشیم، به دستگاه‌های دیجیتالی خیره شویم. قرنیه و عدسی خود چشم‌ها در جلوگیری از عبور نور آبی به شبکیه تاثیر دارند، اما باز هم بخش بسیار زیادی از نور آبی نا مرئی عبور کرده و به شبکیه می‌رسد. طول موج نور آبی کوتاه است و با انرژی بیشتری در محیط پخش می‌شود. اگر شکبیه بیش از اندازه در معرض نور آبی قرار بگیرد، آسیب جدی می‌بیند یا بینایی خود را از دست می دهد.

 

 

تفاوت عینک بلوکنترل با عینک‌های دیگر

عینک بلو کنترل با دیگر عینک‌هایی که استفاده می‌كنید متفاوت است. عدسی بلو کنترل دید بهتری برای صفحه دیجیتالی به شما می‌دهد و نیازی به تمرکز زیاد و فشار آوردن به چشم نیست. از مزایای این عینک فوق‌العاده می‌توانیم به بهبود سردرد، اختلال خواب، خستگی و خشکی چشم اشاره کنیم. عدسی بلو کنترل نور قدرتمندی که از صفحات LCD و LED می‌تابد را خنثی می‌کند. شما بعد از استفاده کردن از عینک‌های بلو کنترل، متوجه تغییرات آن می‌شوید.

مزایای عدسی بلوکنترل

از مزایای دیگر این عدسی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاوم در برابر خراش
  • کنتراست بالا
  • دوام بیشتر
  • مقاوم در برابر لک
  • مانع از تجمع گرد و غبار

ویژگی‌های فنی و ساختاری عدسی بلوکنترل

عدسی بلو کنترل پوشش شفافی دارد، به‌همین دلیل از بازتابش نور خورشید به چشم جلوگیری می‌کند. استفاده از عینک طبی باعث می‌شود نورهایی که طول موج آنها برابر با ۳۸۰ تا ۴۵۰ نانومتر است، وارد چشم نشوند. این عدسی‌ها تا ۸۴ درصد مانع عبور نور آبی می‌شوند.

روش تشخیص عینک بلوکنترل

امروزه اجناس تقلبی زیادی در بازار وجود دارد، که می‌توانید با استفاده از سریال نامبر، اصل یا تقلبی بودن آن را بررسی کنید. عینک آفتابی اصل معمولا دارای شماره سریال هستند.شما باید با مراجعه به سایت اصلی برند عینک آفتابی و مقایسه کردن شماره سریال سایت از اصلی بودن یا تقلبی بودن محصول خود خبردار شوید.

بررسی پلاریزه بودن

یکی دیگر از روش‌های تشخیص، بررسی پلاریزه بودن عینک است. ویژگی پلاریزه باعث می‌شود در محیط‌های پر نور، عدسی تصویر بهتر و با کیفیت‌تری و با حذف کردن نورهای اضافه به شما ارائه دهد. شما می‌توانید برای تست این موضوع از گوشی همراه خود استفاده کنید. ابتدا باید لنز یا عدسی عینک خود را مقابل گوشی قرار داده، سپس لنز عینک یا صفحه نمایشگر را تا اندازه ۶۰ درجه بچرخانید. اگر رنگ لنز تغییر کرد و کمی تیره رنگ شد، به این معنی است که عینک آفتابی دارای ویژگی پلاریزه است.

عینک بلو کنترل مناسب چه افرادی است؟

نور آبی منابع زیادی دارد و افراد مختلف در معرض آن قرار می‌گیرند. عدسی بلو کنترل برای عموم مردم کارایی درد و افرادی که باید این عینک را تهیه کنند به شرح زیر می‌باشد.

کودکان و نوجوانان

استفاده از ابزارهای دیجیتالی مثل‌، گوشی و تبلت هوشمند، تلویزیون برای کودکان و نوجوانان بیشتر از حد معمول است.شما با استفاده از عدسی بلو کنترل می‌توانید ضررهای آن را کم کنید.

والدین در منزل

بیشتر افرادی که در منزل حضور دارند بعضی از کارهای خود را با ابزارهای الکتریکی انجام می‌دهند. ارتباط برقرار کردن با فرزندان و دوستان ضروری است. لپ‌تاپ، گوشی و تبلت هوشمند، تلویزیون از منبع‌های نور آبی هستند که والدین مداوم از آن استفاده می‌کنند.

دانش آموزان و دانشجویان

بچه‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر ساعات درسی خود را از طریق رایانه‌ها و نمایشگرها دریافت می‌کنند. در چند سال اخیر با شیوع بیماری کرونا و آنلاین شدن مراکز آموزشی، دانش آموزان و دانشجویان نیاز بیشتری به عینک بلوکنترل پیدا کردند.

کارشناسان جوان

رشته‌ها و مشاغل گوناگون در گذر زمان بیشتر با ابزارهای دیجیتالی کار دارند. بنابراین هر فرد برای پیشرفت خود و سلامت چشم‌های خود ناچار است از این عینک استفاده کند.

کارکنان دفاتر

در گذشته امور دفتری و اداری تا چند دهه گذشته روی کاغذ انجام می‌شد. اداره‌ها باید بخش‌های بسیار بزرگی را برای پرونده‌های قطور و بایگانی کردن مدارک آماده می‌کردند ولی با گذشت زمان انجام دادن این امور بسیار آسان شد. در حال حاضر اسناد و پیام‌های مختلف یه صورت الکترونیکی منتقل و ‌ذخیره می‌شوند، پس کارکنان بیشتر از قبل با ابزار الکترونیکی سروکار دارند و باید از عینک بلوکنترل استفاده کنند.

جمع‌بندی

منبع اصلی نور آبی، نور خورشید است. این نور دارای اشعه‌های فرابنفش و آبی است که بسیار برای چشم ضرر دارد و آسیب رسان هستند. علاوه‌بر نور خورشید، دستگاه‌های دیجیتالی نیز از این اشعه‌ها، که به آنها نیز نور آبی میگویند بهره‌ می‌برند.

استفاده بیش از اندازه از ابزارهای دیجیتالی و نگاه کردن مستقیم به نور گوشی، میتواند به چشم‌ها آسیب وارد کند یا بینایی را از دست بدهند.

شما می‌توانید با انتخاب مناسب عینک طبی، عدسی عینک و عینک آفتابی از عبور نور آبی به چشم پیشگیری کنید تا چشم‌ها کمتر در معرض نور خورشید و اشعه‌های مضر قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.