بلاگ

شب کوری و علل بروز و درمان آن

بیماری شب کوری

شب کوری یک اختلال چشمی است که عملا ضعف قدرت بینایی در شب یا تاریکی را به دنبال دارد؛ هنگامی که فرد دارای شب‌کوری از یک محیط روشن به یک محیط تاریک می‌رود زمان بیشتری برای تطابق بینایی خود با محیط احتیاج دارد. شب کوری زمانی رخ می‌دهد که رنگدانه ارغوانی سلول‌های استوانه‌ای حساس به نور شبکیه که در پشت چشم وجود دارد کم شود.

عوامل ایجاد شب کوری

پیشنهاد می‌شود هنگامی که با علائم شب‌کوری مواجه شدید سریعاً به چشم پزشکی مراجعه کنید تا از پیشرفت آن جلوگیری شود. عوامل زیادی در ایجاد شب کوری تاثیرگذار هستند که به آنها و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

 

مقایسه دید فرد دارای بیماری شب کوری و دید عادی

 

عوامل ارثی

شب کوری گاهی اوقات از بیماری رتینیت پیگمانتر که به‌صورت ارثی به فرد منتقل می‌شود به‌وجود می‌آید. رتینیت پیگمانتر یک بیماری چشمی است.

کمبود ویتامین A

شب کوری همچنین ممکن است به دلیل کمبود ویتامین A بوجود بیاید؛ چرا که ویتامین A پوست و غشای مخاطی را حفظ و نگهداری می‌کند. وجود این ویتامین باعث رشد بهتر و قوی‌تر شدن استخوان‌ها، پوست، موها، دندان‌ها و لثه می‌شود. ویتامین A در برابر عفونت‌های تنفسی بدن را مقاوم کرده و طول دوره بیماری را کم می‌کند. اگر احیاناً دچار شب کوری شدید ممکن است مقدار ویتامین A بدن شما کم باشد.

 

ویتامین آ

 

عوامل مختلف دیگر

ممکن است هنگامی که در معرض نور شدید خورشید هستیم به‌صورت ناگهانی ذخیره رنگدانه‌های ارغوانی داخل چشم تخلیه شود. همچنین بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه، آب مروارید، التهابات شبکیه و مشیمیه می‌توانند باعث ایجاد شب کوری در فرد شوند.

درمان شب کوری

حال که عوامل گوناگون ایجاد شب‌کوری را دانستید ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که روش درمان آن چه خواهد بود؟

هنگامی که به چشم پزشکی مراجعه می‌کنید و تشخیص شب کوری برای چشم‌های شما می‌دهند بسته به آن که بر اثر چه عاملی این مشکل برای چشم‌های شما پیش آمده است، روش‌های درمانی مختلفی پیش روی شما می‌گذارند اما بد نیست که راجع به بعضی از روش‌های درمان آن بدانید.

درمان با مواد غذایی

با تغییر در رژیم غذایی خود و دریافت مقدار کافی از ویتامین‌های A ،C ،E و بتاکاروتن و روی می‌توان این بیماری را کنترل کرد. بهتر است میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و قرص‌های ویتامین بیشتر استفاده کرد.

مصرف لیمو به همراه جعفری کمبود ویتامین A را تا حدی جبران می‌کند. قرقره کردن کمی آب همراه با عسل چند بار در روز، خوردن کباب دل و جگر گوسفند، خوردن روغن ماهی، اسفناج، مرکبات، جوانه گندم، کلم و شلغم برای این افراد توصیه می‌شود. ناگفته نماند که افزایش بیش از حد ویتامین A باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، کاهش اشتها و مسمومیت نیز می‌شود پس بهتر است هر چیز به اندازه لازم مصرف شود.

استفاده از عینک

بهتر است افراد دارای شب کوری، از عینکی که پوشش ضد بازتاب نور داشته باشد استفاده کنند؛ این امر سبب بهبود دید در شب و رسیدن نور بیشتر به چشم خواهد شد. پیشنهاد می‌شود هنگامی که قصد ورود به فضای تاریک و تونل را دارند، از عینک آفتابی استفاده کنند تا چشم عمل تطابق را راحت‌تر انجام دهد.

عمل چشم‌های دارای آب مروارید

اگر شب کوری به علت آب مروارید ایجاد شده باشد پس از عمل چشم عدسی کدر شده از چشم خارج می‌شود و عدسی مصنوعی جایگزین آن می‌شود و کم کم علائم شب کوری در فرد رفع می‌شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که بهتر است افراد دارای شب کوری از رانندگی در شب پرهیز کنند چرا که نور ماشین‌های مقابل ممکن است چشم آنها را اذیت کند. همچنین اگر قبل از ازدواج و بارداری از شیوه نوین ژن درمانی استفاده شود، از طریق آزمایش ژنتیک مشخص می‌شود که در فرد ژن نهفته این بیماری وجود دارد یا نه. البته هنگامی که فرد مبتلا به شب کوری به چشم پزشکی مراجعه می‌کند و این مشکل برای او تشخیص داده می‌شود، پزشک متخصص یا چشم پزشک راه درمان پیشنهادی را به او اعلام می‌کند.

جمع‌بندی

شب کوری یک بیماری بینایی بوده و به این صورت است که دید فرد در شب و تاریکی دچار اختلال می‌شود؛ دید فرد دارای شب‌کوری هنگامی که از یک محیط به محیط تاریکی می‌رود، به‌گونه‌ای است که قدرت تباین و کنتراست دید آن کم می‌شود. اگر نشانه‌هایی از شب کوری احساس کردید بهتر است سریعا به چشم پزشکی مراجعه کنید تا زودتر علل ایجاد و روش درمان آن را متوجه شوید.

کمبود ویتامین A، عوامل وراثتی، بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه، آب مروارید، التهابات شبکیه و مشیمیه و… از عوامل مختلف ایجاد شب‌کوری در فرد هستند. بهترین راه برای درمان شب کوری اصلاح رژیم غذایی و مصرف ویتامین‌ها به خصوص ویتامین A می‌باشد. رعایت نکاتی مانند پرهیز از رانندگی در شب، استفاده از عینک آفتابی برای محیط‌های تاریک و… برای افراد دارای شب کوری خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.