بلاگ

مزایا و معایب عمل لازک

عمل لازک

عمل لازک به منظور اصلاح بینایی چشم و رهایی از عیوب انکساری چشم با لیزر انجام می‌شود و باعث درمان دوربینی، آستیگماتیسم چشم و درمان نزدیک بینی می‌شود. در عمل لازک ابتدا چشمان فرد با محلول‌ خاصی شستشو داده می‌شود و پس از آن با قطره بی حس کننده چشم‌ها بی حس می‌شوند. شما را به اتاق عمل می‌برند و چشمانتان در زیر دستگاه لیزر قرار خواهد گرفت. پوسته سطحی قرنیه برداشته شده سپس سطح قرنیه را می‌تراشند. لایه تراشیده شده بعد از مدتی ترمیم شده و بینایی به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

مزایای عمل لازک

در عمل لازک عارضه خشکی چشم نسبت به عمل لیزیک کمتر بوده و از عوارض مربوط به اتصال و ایجاد دوباره فلپ در قرنیه جلوگیری می‌شود. در لازک به دلیل عدم وجود فلپ، وضعیت پایداری در قرنیه چشم ایجاد می‌شود. در قرنیه‌های نازک و شیب‌دار که شرایط عمل لیزیک وجود ندارد از لازک استفاده می‌شود. این عمل نیاز به بیهوشی نداشته و عوارض جانبی کمتری نسبت به عمل لیزیک دارد.

 

عمل لازک

 

معایب عمل لازک

حال که مزایای عمل لازک مشخص شد بهتر است به بررسی معایب لازک نیز بپردازیم.

در این روش عمل، زمان بیشتری برای بهبود بینایی فرد نسبت به عمل لیزیک لازم است. همچنین فرد در عمل لازک تا ۳ الی ۴ روز پس از عمل باید از لنز تماسی بانداژ استفاده کند تا بین پلک و سطح چشم که عمل شده است مانند یک لایه محافظ باشد اما در عمل لیزیک نیازی به این کار نیست؛ بنابراین یکی دیگر از معایب لازک این مورد خواهد بود. همچنین مدتی حدود چند هفته بیشتر نسبت به عمل لیزیک باید از قطره‌های استروئیدی موضعی استفاده شود. ناگفته نماند لازک ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد اما به مرور زمان برطرف خواهد شد.

در صورت وجود، دید تار یا مه‌آلود پس از طی ۶ تا ۹ ماه از بین می‌رود. در شرایطی که نور کم باشد ممکن است بینایی به طور موقت تا ۱۲ ماه کاهش پیدا کند. یک روز تا چند روز پس از عمل ممکن است یک جسم خارجی در چشم خود احساس کنید که تا نهایتاً ۶ ماه این مشکل ممکن است برای چشم شما وجود داشته باشد؛ در این صورت باید از قطره‌های مرطوب کننده مخصوص چشم استفاده کنید.

عمل لازک مناسب چه کسانی است؟

اما ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که عمل لازک برای چه کسانی مناسب است و به چه دلیل در مواردی که از لیزیک استفاده نمی‌شود عمل لازک را پیشنهاد می‌دهند.

افرادی که ورزش‌های پرتحرک جسمی انجام می‌دهند و بیشتر در معرض تحرک و تکاپو هستند مانند ورزشکاران رشته‌های بوکس، رزمی و… در صورتی که قصد لیزر چشم‌های خود را داشتند، بهتر است که از لازک استفاده کنند. همچنین بعضی افراد قرنیه نازکی دارند یا ممکن است قرنیه آنها شیب‌دار باشد بنابراین عمل لازک برای آنها انجام می‌شود.

اگر قصد لیزر چشم‌های خود را دارید باید ابتدا به چشم پزشکی مراجعه کرده و پس از آن که متخصص چشم پزشک تشخیص داد عیب انکساری چشم شما به‌گونه‌ای است که شرایط انجام عمل لازک را دارد برای درمان دوربینی، آستیگماتیسم یا درمان نزدیک بینی چشم، ابتدا آزمایشاتی روی چشم شما انجام می‌دهند. این آزمایش‌ها شامل اندازه گرفتن ضخامت قرنیه چشم، انکسار، نقشه‌برداری قرنیه، اندازه گیری فشار چشم و گشاد شدن مردمک خواهد بود. پس از این مرحله برای زمان عمل به شما نوبت خواهند داد. پس از جراحی ۳ الی ۴ روز بانداژ روی چشم‌های شما قرار می‌دهند که عمل نتیجه بهتری دهد.

 

عمل لازک

 

نکاتی راجع به عمل لازک

  • این عمل برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال مناسب نیست چراکه برای افراد کم سن احتمال تغییر نمره چشم و افراد مسن خطر آب مروارید وجود دارد؛ همچنین برای نمره‌های بسیار پایین یا بسیار بالا این عمل پیشنهاد نمی‌شود.
  • یکی دیگر از موارد آن است که نمره چشم در یک سال اخیر نباید تغییر کرده باشد، زیرا دکتر باید از استحکام بافت قرینه مطمئن باشد.
  • توجه داشته باشید که در عمل لازک تغییراتی روی قرنیه چشم شما ایجاد می‌شود که قابل بازگشت نیست یا اگر باشد معایبی به همراه خواهد داشت. همچنین اگر پزشک شما تجربه کافی را نداشته باشد ممکن است صدمات جدی متوجه چشم‌های شما شود؛ بنابراین بهتر است در انتخاب پزشک متخصص دقت کافی را به خرج دهید. ممکن است عمل لازک مقدار کمی درد داشته باشد اما بیش از یکی دو روز طول نخواهد کشید.
  • توصیه‌هایی قبل از آزمایشات عمل لازک وجود دارد که بهتر است به آنها عمل کنید. اگر از لنزهای تماسی سخت استفاده می‌کنید، تا یک هفته قبل ارزیابی نباید از آن استفاده کنید؛ همچنین لنزهای معمولی نرم هم تا چند روز قبل انجام آزمایش‌ها نباید استفاده شوند تا نتایج دقیق و کامل باشند.
  • در روز عمل از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و اگر دارویی برای شما تجویز شده است را مرتب و به موقع مصرف کنید. روز عمل، از گیره‌های سر یا لوازم جانبی که حجم زیادی اشغال می‌کنند بر روی موهای خود استفاده نکنید تا سر شما به راحتی زیر دستگاه لیزر قرار گیرد.

جمع‌بندی

عمل لازک یکی از جراحی‌های لیزری چشم است که مستقیماً روی قرنیه چشم انجام می‌شود و حذف همیشگی عینک طبی و لنز را به همراه خواهد داشت. این عمل برای افرادی که قصد درمان دوربینی و نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم‌های خود را دارند و نمی‌توانند از روش لیزیک استفاده کنند مناسب است.

در عمل لیزیک فرد نهایتا یکی دو روز پس از عمل دید مناسبی دارد و تا یک هفته باید از قطره‌ چشمی استروئید استفاده کنند اما این روند در بیماران لازک کمی بیشتر طول می‌کشد. اما اگر بخواهید از مزایای عمل لازک بدانید باید این نکته را مد نظر داشته باشید که در شرایطی که عمل لیزیک انجام پذیر نباشد، استفاده از این روش پیشنهاد می‌شود؛ شرایط افراد دارای قرنیه‌های نازک و شیب‌دار یکی از آنهاست‌.

برای انجام این عمل باید آزمایشاتی روی چشم فرد انجام شود و پس از بررسی آنها، متخصص و جراح چشم به شما نوبت می‌دهد. شب قبل از عمل از وعده غذایی سبک استفاده کرده و خود را برای این عمل که ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد آماده می‌کنید. توجه به توصیه‌های کاربردی قبل از عمل، کمک شایانی به شما خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.